HESLO
NA ROK 2008 - leden
Pascual Chávez Villanueva
VYCHOVÁVEJME SRDCEM DONA BOSKA
SVATÝ VYCHOVATEL
Situace mládeže v dnešním světě
se velmi změnila a představuje rozličné podmínky a pohledy, a přesto i dnes
zůstávají stejné otázky, nad kterými přemýšlel Don Bosco od začátku svého
působení s touhou pochopit a s posláním jednat (Juvenum Patris 6).
|
Začínáme nový rok, do
kterého vám přeji mnoho milostí a požehnání. Během tohoto roku 2008 bych vám
chtěl nabídnout několik zamyšlení nad salesiánskou výchovou, vědom si toho, že,
jak napsal Jan Pavel II. 31. ledna 1988: “situace mládeže... se velmi
změnila... a přesto i dnes zůstávají stejné otázky, nad kterými přemýšlel Don
Bosco... Kdo jsou mladí? Co chtějí?
Na čem jim záleží? Co potřebují? (JP 6). Mluvit o salesiánské výchově pro mne znamená především mluvit o
Donu Boskovi, který “uskutečňuje svou osobní svatost úsilím o výchovu s
horlivostí a srdcem apoštola, a který zároveň dokáže navrhovat svatost jako
konkrétní cíl své pedagogiky” (JP 5).
◙ Šťastná
souhra osobních darů a okolností způsobila, že se Don Bosco
stal Otcem, Učitelem a Přítelem mladých, jak ho označil Jan Pavel II., a
to díky své vrozené schopnosti přiblížit se mladým a získat si jejich důvěru, díky
svému kněžskému úřadu, který mu dal hluboké znalosti lidského srdce a
hmatatelně ho přesvědčil o účinnosti milosti v rozvoji mladého člověka, a díky
jeho nadání dovést počáteční inspiraci k úplnému naplnění.
Základem všeho je
ale povolání: pro Dona Boska byla služba mladým odpovědí na výzvu Pána. A tak
sloučení svatosti a výchovy, které vyžaduje úsilí, askezi i vyjadřování lásky, vytváří
původní rys jeho osoby. On je svatým vychovatelem a vychovávajícím svatým. Toto
sloučení dalo základ “systému”, souhrnu intuicí a praktik, který může být zpracován
ve vědecké práci, vyprávěn ve filmu, zpíván v básni nebo v muzikálu; jedná se
vlastně o dobrodružství, které podnítilo nadšení spolupracovníků a sny mladých.
Bylo představeno v mnoha kulturních kontextech a formováno do různých
pedagogických podnětů podle situace mládeže, která byla jeho cílovou skupinou.
◙ Když
znovu pohlédneme na životní příběh Dona Boska, nebo historii jeho díla, vyvstanou nám některé otázky: a dnes? Nakolik
jeho intuice ještě platí? Nakolik jeho odpovědi (mezigenerační dialog,
předávání hodnot atd.) mohou ještě pomáhat vyřešit problémy, které jsou pro nás
neřešitelné? Nebudu teď vyjmenovávat seznam rozdílů mezi dobou Dona Boska a
současností. Je jich, a ne malých, velké množství ve všech oblastech: v situaci
mládeže, v rodinách, ve zvycích, v přístupu k výchově, v samotné náboženské
praxi. Pokud je již obtížné pochopit zkušenosti z minulosti pro historickou rekonstrukci,
pak je ještě mnohem obtížnější převést je do absolutně odlišných souvislostí. A
přesto jsme přesvědčeni, že “událost Dona Boska je milost plná příležitostí,
která zahrnuje inspiraci pro rodiče a vychovatele, návrhy k rozvoji, takřka ratolesti
čekající na to, aby vykvetly”[1].
◙ Výchova,
zvláště nejchudší mládeže, není jen angažovaným nasazením,
ale povoláním. Don Bosco byl prorockým průkopníkem, který překročil zákony a
praxi. Na základě svého silného sociálního cítění vytvořil preventivní systém
prostřednictvím samostatné iniciativy. Dnešní potřeby nejsou odlišné: využít síly
a schopnosti, které máme k dispozici, podporovat povolání a touhu sloužit.
Účinnost výchovy spočívá v její kvalitě, od kvality vychovatele, přes prostředí
a program až ke stanoveným cílům.
Komplikovaná
společnost, množství různých pohledů a nabídek a oddělení jednotlivých oblastí
života přinesly nové směry a nebezpečí také pro výchovu. Jedním z nich je roztříštěnost
toho, co se nabízí a způsoby, kterými se to přijímá. Dalším je výběrovost podle
osobních priorit. Pojem optional přešel z oblasti trhu do běžného
života. Všeobecně známé jsou některé těžko slučitelné rozpory: osobní prospěch
a solidarita, láska a sex, dočasnost a smysl pro Boha, záplava informací a
obtížnost je hodnotit, práva a povinnosti, svoboda a svědomí... Je zřejmé, že
dar jednoty v srdci vychovatele a jeho osobní svatost velice přispívají k
překonání těchto a jiných napětí v oblasti výchovy.